Jak pandemia wpłynęła na rynek pracy? Czy sytuacja na rynku pracy zmieniła się wskutek pandemii? Ograniczenia wprowadzone w wyniku walki z wirusem SARS-COVID-19 istotnie wpłynęły na funkcjonowanie gospodarki i rynek pracy. Już teraz odczuwamy konsekwencje i następstwa ograniczeń i skutków pandemii. Co się zmieniło?

Zmiana trybu pracy

W wielu firmach zmianie uległ sposób dotychczasowego wykonywania pracy. Biura stacjonarne zostały zamienione na pracę online lub pracę hybrydową. Niektóre firmy wróciły do poprzedniego sposobu wykonywania pracy, inne nadal odsyłają swoich pracowników na pracę zdalną z domu lub częściowo zdalną, w trybie hybrydowym. Pandemia uświadomiła nam, że nie wszystkie obowiązki trzeba wykonywać bezpośrednio w biurze. Część zadań można wykonywać zupełnie zdalnie, zwłaszcza przy pracy biurowej. Ogranicza to koszty pracodawcy związane z zagospodarowaniem stanowiska pracy, a pracownik zyskuje swobodę i oszczędza czas, który musiałby przeznaczyć na dojazdy do pracy.

Obawa przed utratą pracy

W czasie pandemii wielu Polaków bało się o utratę pracy. Dotyczy to zwłaszcza wszystkich pracowników handlu, usług publicznych oraz pracy w usługach produkcji. Największe straty odnotowały usługi transportowe oraz biura turystyczne. Brak turystów i zmniejszony popyt spowodował przymus przebranżowienia lub wzięcia na siebie innych obowiązków.

Wzrost bezrobocia

W czasie pandemii wzrósł również stopień bezrobocia oraz ilość osób poszukujących pracy. Taka tendencja utrzymywała się od kwietnia 2020 r. do lipca 2020 r. Kolejny wzrost stopnia bezrobocia przyniosła druga fala pandemii. Jest to ściśle związane z zamykaniem lub ograniczaniem gospodarki, a także zmniejszonym popytem na produkty lub usługi.

Brak komunikacji

Praca zdalna pozbawiła pracowników bezpośredniej komunikacji. Dotyczy to zarówno komunikacji między pracownikami oraz między pracownikami a pracodawcami. Brak informacji o stabilności oraz kondycji, w jakiej znajduje się firma  mogła przyczynić się do stresu i obaw przed przyszłością w firmie.