Myśl o zbliżającym się poniedziałku sprawia, że tracisz całą radość z weekendu? Syndrom poniedziałku – jak go pokonać? Poniedziałek jest często najbardziej pracowitym dniem w ciągu całego tygodnia. Bardzo często w piątek odpuszczamy wiele spraw, które zostawiamy właśnie na poniedziałek. Z tego powodu w weekend zaczynamy myśleć o obowiązkach, które musimy wykonać zaraz po powrocie do pracy. Jak uniknąć strachu przed poniedziałkiem? Sprawdź pięć sprawdzonych sposobów.

1. Syndrom poniedziałku – Planuj listę zadań

Dobry plan pozwoli Ci posegregować obowiązki od tych najpilniejszych i najważniejszych do tych mniej ważnych, które można wykonać później i odłożyć w czasie. Robiąc listę numeruj rzeczy do wykonania według kolejności ich realizacji. Trzymaj się ustalonego harmonogramu i nie wykonuj kilku rzeczy z listy jednocześnie. Określ również czas potrzebny na wykonanie danego zadania. Dzięki temu skupisz się na najważniejszych czynnościach i nawet jeśli nie wykonasz wszystkich rzeczy z listy, to skupisz się na tych najważniejszych. Dzięki temu z pewnością unikniesz sytuacji, w której wykonasz mniej ważne rzeczy, a zawalisz pilny projekt.

2. Nie odkładaj niczego na poniedziałek

Zdarza się, że w piątek jesteśmy zmęczeni po całym tygodniu i chcemy jak najszybciej skończyć pracę i rozpocząć weekend. Często z tego powodu zostawiamy rozpoczęte zadania i nie zamykamy spraw do końca. Dlatego myśl o weekendzie powoduje, że mamy ochotę odłożyć wszystko do poniedziałku. Mimo wszystko warto zmobilizować się i skupić nawet na kilka godzin przed skończeniem pracy. Dzięki temu unikniemy stresu w trakcie trwania dni wolnych. Nagromadzone zadania, które postanowiliśmy odłożyć w czasie, przypomną o sobie w najmniej oczekiwanych momencie.

3. Rób to co kochasz

Lęk przed poniedziałkiem może być również spowodowany brakiem satysfakcji z wykonywanej pracy. Dlatego jeśli nie lubimy swojej pracy, to każdy nowy dzień będzie dla nas męczący. Ta sama sytuacja dotyczy uczucia niedocenienia oraz złej atmosfery w pracy. W takim wypadku warto przemyśleć swoje dalsze ścieżki kariery lub odbyć rozmowę z przełożonym na temat swoich obowiązków i sytuacji panującej w firmie.

4. Syndrom poniedziałku – Unikaj nadmiaru obowiązków

Stres przed rozpoczynającym się tygodniem może być również spowodowany nadmiarem obowiązków nałożonych na nas przez współpracowników lub przełożonego. W tej sytuacji powinniśmy dać do zrozumienia drugiej osobie, że zbyt duża ilość pracy nas przytłacza lub nie otrzymujemy wystarczającego wynagrodzenia w stosunku do ilości wykonywanych zadań.

5. Ćwicz i zdrowo się odżywiaj

Stres przed poniedziałkiem często wynika z osłabienia i ogólnego przemęczenia organizmu. Dlatego złe nawyki żywieniowe i brak ruchu są przyczyną spadku efektywności, bezsenności oraz braku energii. Zmiana nawyków na dobre często okazuje się pomocna nie tylko dla naszego zdrowia, ale również dla efektów naszej pracy.